• 0165 548824
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Samenvatting hoofdstuk 27 Wetgeving, ethiek en cultuur Bedrijfseconomie in Balans vwo

Hieronder vind je de samenvatting van hoofdstuk 27. Onderaan de pagina vind je een link om de samenvatting te downloaden.

Hoofdstuk 27 Wetgeving, ethiek en cultuur

27.1 Wetgeving en overig overheidsingrijpen

Een consumentenkoop is een overeenkomst tussen verkoper en koper waarbij de verkoper de plicht heeft een goed werkend (deugdelijk) product te leveren en de koper de prijs moet betalen. Als de koper en/of de verkoper zich niet aan de verplichtingen houdt of houden, is er sprake van wanprestatie en kan de andere partij verdere stappen ondernemen.

Webwinkels hebben meer regels:

  • Cookiewetgeving: voor het plaatsen van een cookie (dat is een bestand dat door de computer van een websitebezoeker wordt gedownload) is toestemming nodig.
  • Informatieregels: deze zijn voor de controle op de identiteit van een webwinkel. Een webwinkel moet minimaal de naam, KvK-nummer, adres, contactgegevens en btw-nummer vermelden.
  • Productinformatie: een webwinkel moet informatie verstrekken over productkenmerken, prijzen inclusief btw, bijkomende kosten, wettelijke bedenktijd, betalingsmogelijkheden en de levering. Binnen de wettelijke bedenktijd kan een afnemer de koop ontbinden. Bij een levertermijn die niet vermeld is, geldt de wettelijke levertermijn van 30 dagen.

Een webwinkel kan een keurmerk voeren. Sommige keurmerken geven de consument wat meer zekerheid.

Overige wetten die de consument beschermen: Prijzenwet, Huurwet, Warenwet en Wet Productaansprakelijkheid.

De overheid gebruikt daarnaast het consumptiebeleid met overheidsmaatregelen die gericht zijn op het stimuleren of afremmen van de consumptie van bepaalde goederen.

Ook gebruikt de overheid marketing om producten te ontmoedigen of stimuleren. Conversiemarketing is bedoeld om de negatieve houding van afnemers om te buigen tot een positieve houding. Bij demarketing probeert men de vraag naar een goed/dienst af te remmen. Bij contramarketing worden acties ondernomen die gericht zijn op het verminderen of verdwijnen van ongewenst gedrag.

 

27.2 Consumentenorganisaties

Consumentenorganisaties zijn instellingen die opkomen voor de belangen van consumenten.

Een algemene consumentenorganisatie beperkt zich niet tot een enkel onderwerp of product. Een gespecialiseerde consumentenorganisatie beperkt zich wel.

 

27.3 Zelfregulering

Zelfregulering komt voor bij een branche die zichzelf regels oplegt.

Volgens de Reclame Code Commissie mag de consument niet worden misleid en de reclame mag niet aanstootgevend zijn. Wanneer deze voorwaarden worden geschonden, kan iedereen een klacht indienen bij de Reclame Code Commissie.

Bij schijnbehoeften worden consumenten door reclame “verleid” tot de aanschaf van producten waaraan ze in feite geen enkele behoefte hebben.

De Milieu Reclame Code geeft gedragsregels voor reclameboodschappen waarin milieuaspecten verwerkt zitten.

Bij de Social Code geven bloggers of vloggers een melding als ze worden betaald om ergens reclame voor te maken of een product gratis of met korting hebben ontvangen.

 

27.4 Ethiek

Ethiek gaat over zaken die ‘al dan niet horen’. Hierbij speelt het referentiekader en de cultuur een grote rol.

Datamining is erop gericht is (statistische) verbanden te vinden in grote datasets.

Beoordelingsexemplaar?

Vraag een beoordelingsexemplaar aan door een e-mail te sturen naar info@vanvlimmeren.nl . Zet in deze e-mail uw gegevens en de gegevens van de school/onderneming. Natuurlijk kunt u ook bellen.

Uitgeverij Van Vlimmeren B.V.
De Meeten 21
4706NJ Roosendaal

Tel: 0165 548824
Fax: 0165 548823
Mail: info@vanvlimmeren.nl
Web: www.vanvlimmeren.nl

KvK: 20080439

0Meer informatie?
Neem contact met ons op

Methodesites

Management & Organisatie in Balans voor het vak management en organisatie havo en vwo

Bedrijfseconomie in Balans voor het vak bedrijfsecononomie havo en vwo

Economie Integraal voor het vak economie bovenbouw havo en vwo

Integraal in Balans voor het vak economie en bedrijfseconomie onderbouw havo en vwo

Elementair boekhouden in Balans voor Elementair boekhouden/Basiskennis boekhouden (BKB)

Basiskennis ondernemerschap in Balans voor Basiskennis ondernemerschap (BKO)

Kostencalculatie voor onder meer Basiskennis Calculatie (BKC), Praktijkdiploma Boekhouden (PDB) en Moderne Bedrijfsadministratie (MBA)

Financiering voor onder meer Praktijkdiploma Boekhouden (PDB) en Moderne Bedrijfsadministratie (MBA)

Boekhouden en bedrijfsadministratie voor onder meer Elementair boekhouden/Basiskennis boekhouden (BKB), Praktijkdiploma Boekhouden (PDB) en Moderne Bedrijfsadministratie (MBA), mbo, hbo en wo.

Copyright © 2020 Uitgeverij Van Vlimmeren BV.